Bom Dia Lisboa | Lissabon - Portugal

10 juli 2018 - Lissabon, Portugal

Welkom in de hoofdstad van Portugal, Lissabon!

Na een goede nachtrust in ons Airbnb appartement tegenover het Estrela Park, is onze eerste dag in Lissabon aangebroken. Misschien iets te onvoorbereid zijn we deze stad ingedoken, op weg naar het uitkijkpunt Miradouro de São Pedro de Alcântara. Onze eerste indruk van Lissabon was eigenlijk veel minder dan we hadden gedacht. De vieze straten, de geur van urine en uitlaatgassen, overschaduwde de schoonheid van de oude panden en schilderachtige steegjes. En het viel ook niet mee om de weg te vinden door de steile en kronkelende straten van Lissabon. Deze stad is moeilijk te doorgronden, maar als je haar eenmaal een beetje kent, zie je de schoonheid en waardeer je deze bijzondere plek van Portugal.

Maar goed waar waren we… oja onderweg naar Miradouro de São Pedro de Alcântara, waar we via een totale omweg bezweet en moe aankwamen. Het uitzicht, de vriendelijke mensen en een heerlijke verse ananassap maakten de vermoeide weg er naartoe, weer helemaal goed. En om de kids niet nog meer te laten lopen, hebben we de eerste de beste tuk tuk die langs kwam aangehouden, die ons terugbracht naar het appartement.

Geleerd van onze fout, gaan we de volgende dag met een goed uitgestippelde route naar de Organic Farmers Market. Deze zaterdagochtend markt bestaat uit niet meer dan 10 kraampjes en is opgezet naast het gezellige stadsparkje Jardim do Príncipe Real. Met een leuke speeltuin waar de kinderen even konden rennen en de relaxte sfeer die in het park hangt, hadden we even niet meer door dat we middenin een grote en drukke stad zitten. Dus even chillen in Jardim do Príncipe Real, met wat heerlijke aardbeien en kersen van de markt, is onze tip van de dag als je naar Lissabon gaat.

Na deze lekkernij, waren we binnen 5 minuutjes bij het National Museum of History and Science en de aanliggende Botanical Gardens. Het museum is vooral leuk voor kinderen, ze mogen zelf wetenschappelijke uitvindingen uitproberen en ze kunnen een wandeling maken vanaf de Big Bang tot het heden. Onze wandeling door de Botanical Gardens was vrij kort, we hadden van al die educatie behoorlijk honger gekregen. Om de hoek van het park zit de pizzaria Zero Zero, als je van pizza houdt maar dan de echte steenoven pizza, dan moet je daar eten!

De chauffeur van de tuk tuk die ons de eerste dag bij het appartement heeft afgezet, neemt ons vandaag mee voor een tourtje door de stad. Deze echte ‘Lisboetas’ genaamd Henrique kent de stad op zijn duim en kletst de tour vol enthousiasme aan elkaar. We maken een paar leuke stops en één daarvan is Miradouro da Senhora do Monte. Dit hoogste uitkijkpunt wat gelegen is op 1 van de 7 heuvels van Lissabon, die ons een panoramisch uitzicht geeft over de wijk Baixa, de Ponte 25 de Abril (Golden Gate van Lissabon), de rivier de Taag en het oudste kasteel van Lissabon Castelo São Jorge. En we zijn zeker niet de enige toeristen op de top van deze heuvel, want om het uitzicht te bewonderen moeten we ons tussen de massa doorwurmen. En niet alleen het uitzicht is om van te genieten, ook onze eerste goddelijke hap uit een Pastéis de Nata.. zalig!

Op onze laatste dag in Lissabon doen we het lekker rustig aan, we dachten aan een picnic in het Estrela Park en de kinderen lekker laten rennen in de speeltuin. Dit uitstapje werd een beetje vertraagd, de voordeur van het appartement kregen we niet op slot maar ook niet meer open. Mae onze kleinste doerak stond vol trots te vertellen dat ze centjes in het slot had gedaan, want dat hoorde natuurlijk bij supermarktje spelen. Gelukkig stond binnen een kwartiertje de slotenmaker op de stoep en was het probleem snel opgelost. Dus nu op naar het park om te spelen, te lunchen en te relaxen, want dit kan allemaal in het Estrela Park. Dit mooie park middenin de stad biedt alles wat je nodig hebt, om even te ontsnappen aan de hectiek van een drukke stad als Lissabon.

Nadat we lang genoeg in het park in onze chillmodus hebben gestaan, pakken we tram 25 naar Time-Out Mercado da Ribeira. Deze grote overdekte markt met foodcourt, biedt het beste van Lissabon op 1 centrale plek. We bestellen 2 overheerlijke dubbele cheeseburgers en 2 kids burgers bij Ground Burger. Met het water in onze mond nemen we een hap uit deze 100% Black Angus beef burger met een brioche broodje. Het lekkerste broodje hamburger die ik tot nu toe heb gegeten! Maar wie weet waar we tijdens onze wereldreis nog meer hamburgers zullen eten, die misschien nog wel lekkerder zijn 😉